Kada je učenje u pitanju, postoji verovanje da klinci uče nove stvari neverovatnom brzinom i upijaju sve kao sunđeri. Ista logika je i kada su strani jezici u pitanju. Postoji mnoštvo knjiga koje reklamiraju metodu učenja jezika istom brzinom kao što mališani to rade. Ali, koliko je to sve zapravo realno i objektivno? Kako deca zapravo nauče jezik u beogradskom vrtiću?
Dečija tajna uspeha
Ona je zapravo krajnje jednostavna kada bolje razmislite. Ne radi se tu o višku vremena koje deca imaju, nedostatku životnih obaveza ili šta se već navodi kao razlog njihovog uspeha. To su sve opravdanja. Naravno, nije da nema delića istine u svim ovim tvrdnjama, ali nije u tome poenta. Deca uspevaju da nauče jezik jer su motivisana i jer uče zabavljajući se celo vreme. Drugim rečima, nije im dosadno i ne smatraju to kao obavezu, već zadovoljstvo.
Na našim prostorima, deca završe vrtić sa pristojnom osnovom, uglavnom kada je u pitanju engleski jezik. Način na koji su uspostavili tu osnovu je kroz pevanje, igranje, rešavanje zanimljivih zadataka, crtaće i tehnologiju. Oni nemaju kočnicu u smislu da im je neprijatno da naprave grešku, da se uplaše da kažu nešto ili da se dosađuju. Njihova logika je jednostavna – sve više razmišljaju na tom jeziku umesto da prevode u glavi i vreme brzo prolazi jer je interesantno.
Zato je bitno ne preterivati i držati roditelje pod kontrolom kada su ambicije u pitanju. Deca ne treba da budu stavljena pred mnoštvo izazova zato što njihovi roditelji to misle da je perspektivno. Ključna stavka u uspehu na bilo kom polju je motivacija. Bez nje neće biti rezultata. Iako je naše obrazovanje daleko od idealnog, činjenica da smo zemlja u Evropi koja pored maternjeg ima visok procenat ljudi koji govori engleski jezik treba da nam govori nešto. Mnogi od nas su prve reči na engleskom izgovorili baš igrajući se sa vršnjacima u vrtiću.
U korak sa vremenom
Budućnost učenja stranih jezika se nalazi u personalizovanim programima, koji su prilogođeni individualnim interesovanjima mališana. Takođe, nastavnici i učitelji moraju da se prilagode i da znaju da se za današnja predavanja više traže mentori za mališane, koji pored učiteljskih imaju i snažnu emocionalnu inteligenciju, umeće komunikacije i prilagođavanja svakom talentu ponaosob. Drugim rečima, da umeju da oblikuju i usmeravaju individualne talente.
Deca mogu da uče u malim grupama ili individualno, a odluka će zavisiti od slučaja do slučaja. Jedan od najčešće korišćenih metoda, a koji je ujedno i jako produktivan, je igranje uloga. Kroz zamišljene situacije, u sklopu svakodnevnih aktivnosti, mališani uspevaju da jako brzo dođu do zavidnog nivoa stranog jezika. Prava osnova veoma ubrzava proces usvajanja jezika i što je najvažnije, njegove lagodne upotrebe i razmišljanja na samom jeziku umesto prevođenja u trenutku.
Na kraju, treba još jednom napomenuti da je ključna stvar motivacija iliti interesovanje u slučaju najmlađih. Da bi učenje stranog jezika bilo produktivno, potrebno je da njima bude zabavno. To je najefikasniji i najinteresantniji put definitivno!